Gjør det selv!

Sørlandsparken Legesenter

KONTAKTINFORMASJON

 

Telefon: 38 04 88 88

Fax: 380 28 678

 

Adresse: Barstølveien 34

4636 Kristiansand S

 

 

 

GJØR DET SELV

 

Passivitet, stillesitting og statiske belastninger kan gi smerter. Trening, øvelser og bevegelse har positiv varig smertelindring. Senter for idrettskadeforskning viser deg enkle øvelser for gjør det selv hjemmebruk.

ÅPNINGSTIDER

 

Hverdager: 0800-1530

"stengt": 1200-1230

 

Telefontid:

Åpent: 0830-1200

Åpent: 1300-1430

 

 

 

Skuldersmerter

 

Skuldersmerter som skyldes slitasje trenger sjeldent operasjon. Viktigste tiltak er tolmodighet, smertestillende og gjør det selv enkle øvelser hver dag.

 

Gå til nettsidene skadefri.no og finn dine øvelser for å få bedre funksjon. Husk også god holdning og skyv skuldrene bakover når du husker det!

Ryggsmerter

 

Tre enkle ryggøvelser som lindre når du

vil trene vekk smerter. Sterker muskler gir mer elastiske muskler gjør deg mykere med mindre smerter.

 

Økt styrke og smidighet gjør deg mer utholden i hverdagen på jobb og under trening.

 

Gå til disse nettsidene og velg mellom ulike øvelser og vanskelighetsnivå. Begynn forsiktig slik at du ikke blir stiv og støl som følge av litt for høy intensitet.

Trening, egenøvelser og hjemmeøvelser

 

Treningen medfører økt blodstrøm til muskler og sener og derved bedret reparasjonsevne.

 

I ordet trening ligger det motivasjon,utholdenhet og egeninnsats. Til forskjell fra trim innebærer trening en bedring av funksjon og da må kroppen utsettes for belastning utover det den er vant til.

 

Under trening utskilles hormoner som både lindrer smerter og bedrer humør ditt.

Nakkesmerter

 

Slitasje og muskelsmerter i nakken har gjerne sammenheng med arbeid og arbeidsstilling eller kan oppstå i løpet av natten pga sovestillingen.

 

Øvelser som tar sikte på å bedre balanse, avslapning, holdning og ergonomi vil bidra positivt på smerter og funksjon.

 

Fordi nakke og skulder er forbundet med mange muskler, vil øvelser for skulder være gunstig også for nakkesmerter. Gå til sidene for skuldersmerter og velg øvelser som også får med stabilisering av nakken.